Doorgaan naar hoofdcontent

Hij zal ons rust geven.





Als iemand naar mij toe zou komen en me zou vragen hoe het met me ging, was tot voor kort mijn kenmerkende antwoord: "druk, maar het gaat goed". Op de een of andere manier vond ik het nodig een overvloed aan activiteit in mijn leven uit te dragen. Als er een gat in mijn schema zat, zag ik die verloren tijd als een mislukking.
Maar hoe drukker ik werd, hoe ongelukkiger ik was. Mijn stress niveau nam toe, wat mij geestelijk, lichamelijk en emotioneel beïnvloedde.

Rust wordt in de 21e eeuw niet gevierd in Amerika, Integendeel, het wordt vaak beschouwd als luiheid. Luiheid is de rampspoed voor werk, zo is rust een verkwikking van arbeid. God rustte op de zevende dag van de schepping om Zijn werk te vieren, en Hij draagt ons op dat ook te doen. Als we geen tijd nemen om te rusten, hebben we de neiging uitgeput te raken, zelfs wanneer we goed en geestelijk werk doen.

In Zijn oneindige wijsheid nodigt Jezus degenen die naar Hem luisteren uit, om tot Hem te komen voor rust. De meeste mensen die naar Jezus kwamen luisteren, waren gekomen voor genezing of voor een boodschap van bemoediging. Zij zagen Hem als een Meester, wonderdoener, of misschien de Messias, en ze wilden iets van Hem. Hun levens waren gevuld met constante eisen waarvan ze verwachtten dat Jezus die zou vervullen. Maar toen Jezus de zwaar-belasten uitnodigde te komen, was dat een uitnodiging van nood t discipelschap.

Lieve vriendin, onze Heer en Redder wil je verkwikken en steunen. Hij vraagt je simpel en alleen om tot Hem te komen. Jezus wil dat we Hem benaderen, niet als Zijn werk bijen maar veeleer als zijn dichtste metgezellen. De wonderlijke waarheid is dat Hij niet van ons vraagt om het allerbeste van onszelf te laten zien.

De opdracht is simpel: kom.

De belofte is krachtig: Gods rust.


Als we toestaan dat de drukte van ons leven ons bepaalt of afleid van onze relatie met God, zullen we nooit besef hebben van de vrede en rust die Hij alleen kan geven. We missen de simpele 'kameraadschap' van het stil zijn met God en in Zijn aanwezigheid te zijn.
Mijn gebed en uitdaging vandaag voor jou is een mogelijkheid om na te denken over Matteus 11:28, Als je over Jezus' woorden nadenkt, stel je voor hoe je leven er uit zou zien als je jezelf toestaat om te rusten in de armen van Christus, en door Hem je te laten leiden.

Denk er over na:
  • Hoe heb je misschien 'drukte' toegestaan je relatie met God te bepalen of hoe heeft het je afgeleid van Hem?
  • In welk gebied van je leven heb je het nodig rust te ervaren?

Reacties