Doorgaan naar hoofdcontent

De Heer je schild





Tegenwoordig zijn schilden niet meer echt in gebruik. Behalve in het geval van paraplu's. Ben je wel eens getroffen door een stortbui zonder een paraplu te hebben? Je was aan de regen overgeleverd en tot op de draad doorweekt; het regenwater droop uit je haren en over je gezicht. Je had een schild tegen de regen nodig.

Net zoals we weerloos zijn als we onvoorbereid door een storm worden overvallen, zo zijn we hulpeloos en blootgesteld aan Satan en de zonde als we niet de juiste bescherming vinden. En zelfs als we weten bescherming nodig te hebben, zoeken we die vaak op de verkeerde plaatsen.

We kijken naar mensen om ons door het leven te loodsen.


We volgen regels die ons behoeden voor falen.

We zoeken wilskracht om verzoekingen te doorstaan.

We kijken naar onze eigen wijsheid om Satans plannen te verijdelen.

Hoewel dit op zich niet slecht is, kan het niet onze enige of belangrijkste verdediging zijn. Als dat wel zo is zullen we falen. We zullen dat echt weerloos zijn.

De wereld is sterker dan onze oplossing. de duivel is sterker dan onze zelfbeheersing, verzoekingen zijn sterker dan onze wilskracht, en zonde is sterker dan onze religieuze regels.

Op onszelf aangewezen staan we weerloos te kijk, tenzij we een schild vinden dat groot en krachtig genoeg is, om alles wat ons tegenstaat te weerstaan.
Als christen hebben we zo'n schild. Zijn naam is Jehovah-Roi, de Heer onze beschermer. Hij is voor ons een beukelaar, een schild dat je helemaal omgeeft zodat je van alle kanten veilig bent. 
God wordt nooit overvallen door wat er gebeurt, Hij staat nooit voor verrassingen. Niets kan Hem misleiden of er voor zorgen dat Hij niet meer over je waakt. Hij wordt nooit afgeleid of moe. Hij heeft nooit een baaldag. Hij is de Almachtige God die hemel en aarde gemaakt heeft. die de straf voor onze zonden droeg, de dood overwon, en alle naties bestuurt. Dit is ons schild. Hij is ons schild.
 

Maar om voordeel van een schild te hebben moet je wel vlakbij staan.

Blijf dus dicht bij Hem, leer alles wat Hij kan doen en weet door geloof dat Hij vóór je is en je zal helpen en beschermen tegen de aanvallen, stormen en twijfels die je ervaart in je leven.

Kijkend naar Jezus,






Reacties