Doorgaan naar hoofdcontent

Liefde voor de liefdelozen introductie



We hebben de krachtige boodschap uit het boek van Jona nodig – vandaag!

De boodschap dat Gods redding is voor alle mensen, ongeacht hun geschiedenis of hun vroegere zonden.

We moeten Gods oproep horen om te gaan, gaan naar hen die ver verwijderd zijn van God en hen over Hem vertellen. We hoeven ons geen zorgen te maken over hoe zij zullen reageren. Het boek Jona herinnert ons eraan dat het de kracht van de Boodschap is, niet die van die boodschapper, die mensen tot inkeer brengt en hen redt. Wij moeten gehoorzaam zijn en gaan en niet de andere kant oprennen.

Weet je, het verhaal van Jona is veel meer dan alleen het verhaal van een ongehoorzame, weglopende profeet en een hongerige vis.

Het is een verhaal over een God vol medelijden die niet wil dat mensen zullen sterven, zelfs niet een heel volk dat in Gods ogen allemaal kwade dingen heeft gedaan. Wat hun zonden ook zijn, Hij verlangt ernaar dat ze gered worden. Hun zonden zijn niet groter dan Zijn hart vol mededogen. Zijn verlangen is dat ze zich afkeren van hun slechte daden en berouw hebben, Hij wil niet dat ze doorgaan op deze weg die hen naar de afgrond en het oordeel leidt.

Dus stuurt God iemand die bij Hem hoort, een onwillige profeet die hen moet waarschuwen voor het komende oordeel.

Het verhaal van Jona is niet alleen een verhaal over een God vol medelijden en een rebellerend volk, maar ook van een God vol medelijden en Zijn ongehoorzame kind. Net zoals Jona heeft God een ieder van ons geroepen om dingen te doen in ons leven die we liever niet willen doen. Voor sommigen is dat iemand vergeven die je bezeerd heeft. Voor anderen is het iemand liefhebben die je niet ligt. En voor weer iemand anders is het het opgeven van een verslaving die je hart in de houtgreep heeft.

Of we buiten het Koninkrijk van God zijn, zoals de mensen uit Ninevé, of erbinnen zijn zoals Jona, het boek van Jona is een herinnering voor ons dat God ver wil gaan om ons Zijn genade en liefde te laten zien.

Het boek Jona is een historisch verhaal en het focust niet op zijn profetieën. In plaats daarvan richt het zich op Jona die wegrent van God en in onwillige gehoorzaamheid uiteindelijk doet wat God van hem vraagt. Jona wilde liever geen onderdeel zijn van deze geschiedenis, maar het is een krachtig verhaal geworden dat Gods soevereiniteit laat zien.

Misschien roept God jou net als Jona om je uit te strekken naar iemand die ver weg is van God. Iemand van wie je moeilijk kan houden maar die het nodig heeft om te horen van Gods onvoorwaardelijke liefde en Zijn redding. En misschien ben jij wel onwillig om te gaan, net als Jona. Ga toch en je hart zal je volgen.

Laten we allemaal de liefdelozen zoeken in ons leven.
Ik beloof je dat levens zullen veranderen, misschien zelfs ons eigen leven.
Niemand is te ver weg om Gods redding te ontvangen.

Dit is een verhaal over wat God kan doen als mensen berouw hebben. Het herinnert ons eraan dat God soeverein is.
________________________________________________________


Doe vandaag nog mee met onze studie en download hier je studiegids! Of meld je aan bij onze facebookstudiegroep "Aan Zijn Voeten" of mail naar lovegodgreatlynederlands@gmail.com als je mee wilt doen met de emailgroep!
Je kan Jona ook bestuderen in YouVersion, de Bijbelapp. Nodig je vriendinnen, zussen of buurvrouwen uit in de app en start vandaag!
De studiegids is te bestellen via Amazon.de als je graag mee wilt schrijven en van mooie schrijfboekjes houdt. Er zitten leuke extraatjes in de studiegids, zeker de moeite waard!


Voor onze studies gebruiken wij de Herziene Statenvertaling: www.herzienestatenvertaling.nl


© Stichting HSV 2010-2016

Reacties