Doorgaan naar hoofdcontent

Gods Wijsheid Zoeken




Voordat ik moeder was, dacht ik dat ik een geweldige moeder zou kunnen zijn. Ik had erover gelezen, ik had veel opgepast toen ik tiener was, ik had de opleiding om basisschooljuf te worden afgerond EN ik had al een paar jaar les gegeven. Wat was ik naïef... Ik dacht dat ik kennis en ervaring had.
Toen werd mijn oudste dochter geboren.
Voor het eerst wist ik wat uitputting was. Slapeloze nachten heb ik ervaren, in de vroege morgen liep ik nog met mijn ontroostbare baby op mijn arm heen en weer en ik huilde - vaker dan ik wil toegeven - van wanhoop met haar mee. En net toen ik dat moederschap een beetje onder de knie leek te krijgen, werd ik tot mijn grote verbazing zestien maanden na de eerste zwanger van mijn tweede dochter. Nu ik terugkijk op die slapeloze jaren herinner ik het me allemaal maar vaag.
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd: ik had een goed leven. Ik voelde me ontzettend gezegend met mijn twee meiden, ik had bijna zeven jaar op ze moeten wachten... Maar als ik eerlijk ben, was het een moeilijke tijd. Ik was uitgeput en het moederschap was compleet anders dan ik had verwacht. Het was zo anders dan lesgeven aan een klas vol kinderen die aan het eind van de dag weer terug gingen naar hun ouders... Mijn lieve schatten waren 24 uur per dag bij me.
Het plaatje dat ik van mezelf als perfecte moeder had leek niet op de werkelijkheid en ik voelde me gebroken.
Weet je, ik had de kennis in huis. Ik wist wat goed was, maar het ontbrak me aan ervaring en aan Gods wijsheid.
Vers 13 herinnert me aan de weg die ik ging als moeder.
“Wie is wijs en verstandig onder u?  Laat hij uit zijn goede levenswandel zijn werken laten zien, in zachtmoedige wijsheid.”
Goede werken in zachtmoedige wijsheid…
Het moederschap zorgde ervoor dat ik me nederig opstelde… en het zorgt daar nog steeds voor.
Door de jaren heen heb ik geleerd om niet te denken: “Als mijn kind zich zo en zo zou gedragen, zou ik…”. Vergissingen maken, een paar keer falen, mijn geduld verliezen, alles niet helemaal op een rijtje hebben… het maakte me nederig. En dat is goed. Zodra ik mezelf een schouderklopje wil geven, lijkt het alsof ik weer nederig gemaakt word.
Het is de levenservaring. Dag in dag uit maakte ik fouten en ik probeerde daarvan te leren. Daardoor werd ik nederig, en dat was ook nodig, maar het bracht me ook genadevolle wijsheid.
God heeft in Zijn genade die pijnlijke momenten gebruikt om me nederig te maken, maar ook om me te laten zien hoeveel ik Hem en Zijn wijsheid nodig heb in mijn leven.
Omdat ik oog in oog stond met mijn onvermogen als moeder, vrouw, vriendin, dochter… God heeft die ervaringen gebruikt om me dichter bij Hem te brengen. Toen ik leerde om nederiger te zijn, realiseerde ik me hoe ontzettend veel ik Zijn wijsheid nodig heb in mijn leven, in plaats van de wijsheid van de wereld.
In vers 14-18 heeft Jakobus het over twee soorten wijsheid. De ene is van de wereld en de ander is van de hemel.
De wijsheid van de wereld leidt tot acties van de wereld. Karaktertrekken als jaloezie, egoïstische ambitie, opscheppen en liegen.
De wijsheid van de wereld richt zich op mij. Wat kan ik zelf doen, in mijn eigen kracht voor mijn eigen eer. Die wijsheid stelt mij centraal, niet God.
De wijsheid van de hemel daarentegen, is puur. Dat is:
  • Vreedzaam
  • Welwillend
  • Voor rede vatbaar
  • Vol barmhartigheid en goede vruchten
  • Onpartijdig
  • Ongeveinsd
Als ik naar de afgelopen elf jaar dat ik moeder ben kijk, en nu zelfs moeder van drie, begrijp ik dat het ontvangen van Goddelijke wijsheid niet een eenmalig moment is, maar een nederige, Jezus-zoekende keus die je elke dag opnieuw maakt.
Het is het dagelijks bewust naar Jezus gaan met mijn zorgen, pijn en uiterste wanhoop. Het is kiezen om te sterven aan mezelf, mijn egoïstische gedachtes, gedrag en meningen. Het is zoeken naar een leven dat getekend wordt door de kwaliteiten uit het rijtje hierboven. Kwaliteiten zoals vol van genade zijn, oprecht zijn en rekening houden met een ander.
En door de jaren heen leerde ik dat een leven dat vol is van Gods wijsheid veel op Jezus lijkt.
Meid, als je dat leven zoekt… zorg dat je niet ontmoedigd wordt! God staat verschillende situaties toe in onze levens. Wij moeten besluiten of we kiezen voor nederigheid en leren om te groeien in Gods wijsheid, of dat we kiezen om te luisteren naar de wereld en de tegenstrijdige inzichten die die wereld biedt.
Leven naar Gods wijsheid kost tijd en het is iets wat je bewust moet doen. Het is een proces dat je leven lang duurt. Jezus zoeken, dag na dag. Er is geen toverstaf waarmee God ons aanraakt zodat we instant wijsheid van de hemel hebben, zonder dat we er dagelijks voor hoeven te kiezen.
Wat we wel hebben is de belofte dat God ons nooit zal verlaten en dat hij elke stap van de weg bij ons zal zijn als we Hem steeds meer zoeken en de wereld steeds minder!
Love God Greatly!
Angela- Love God Greatly 

Laten we praten: Hoe zorg jij ervoor dat je Gods wijsheid bewust boven die van de wereld kiest?

Reacties

Een reactie posten