Doorgaan naar hoofdcontent

Als we de verkeerde beslissing nemen...



Welkom bij de eerste week van onze Bijbelstudie over Ruth! Ik ben zo blij dat je meedoet en ik kijk ernaar uit om de komende weken met je door te brengen en om het hele boek Ruth te lezen met je. 

Als je nog niet geabonneerd bent op onze blog of onze #LoveGodGreatly –app nog niet hebt gedownload, kun je dat nog doen. Zo heb je toegang tot de bijbehorende blogposts die we op de blog zetten op maandag, woensdag en vrijdag.  



“Hoe moeilijk onze omstandigheden ook mogen zijn, de wil van God is de beste en veiligste plek om te zijn.”  – Warren Wiersbe  

We hebben het allemaal meegemaakt dat we Gods zegen willen, maar dat we ons niet tot de orde willen laten roepen door Hem.  
Als het leven moeilijk is en er lijkt geen uitzicht te zijn op verbetering, beginnen we om ons heen te kijken. Is het gras ergens groener? Andere landen en nieuwe mogelijkheden verleiden ons als we proberen te ontsnappen aan de ‘hongersnood’ in ons leven.  

Het boek Ruth speelt zich af in de tijd van de Rechters. Het was een tijd dat Israël nog geen koning had en iedereen deed wat goed was in zijn eigen ogen (Rechters 21:25) 
Aan het begin van het boek Ruth is Israël aanbeland een van de slechtste periodes in de geschiedenis, omdat de Israëlieten leefden in ongeloof, ongehoorzaamheid en omdat ze alleen voor zichzelf leefden. Door hun keuzes misten ze de voordelen van Gods zegeningen.  
Deze informatie is belangrijk nu we beginnen met lezen in het boek Ruth. In deze situatie zien we Elimelech, Naomi’s echtgenoot, de keuze maken om met zijn familie van Bethlehem naar Moab te verhuizen.  
Als je niet weet wat de geschiedenis van deze twee landen is, lijkt deze verhuizing niet zo’n bijzondere keuze, behalve dan… 
De Moabieten stamden af van Lots incestueuze omgang met zijn oudste dochter (Genesis 19:30-38) en zij waren vijanden van Israël.  Gedurende de veertig jaar dat Israël is de woestijn doolde, had Moab het volk grote schade toegebracht: 

Een Ammoniet of Moabiet mag niet in de gemeente van de HEERE komen; zelfs hun nakomelingen van de tiende generatie mogen tot in eeuwigheid niet in de gemeente van de HEERE komen, vanwege het feit dat zij u onderweg niet met brood en water tegemoetgekomen zijn toen u uit Egypte wegtrok; en omdat hij  Bileam, de zoon van Beor, uit Pethor in Mesopotamië, tegen u ingehuurd heeft om u te vervloeken. De HEERE, uw God, echter wilde niet naar Bileam luisteren, maar de HEERE, uw God, heeft de vloek voor u in een zegen veranderd, omdat de HEERE, uw God, u liefhad. U mag de vrede en het goede voor hen niet zoeken, al uw dagen, tot in eeuwigheid.  – Deuteronomium 23:3-6 

Als je wat meer weet van de geschiedenis tussen deze twee landen, is deze verhuizing ineens significanter. Elimelech verhuisde zijn familie letterlijk naar vijandig gebied. 

Hij vertrouwde niet op God en Gods voorziening, maar hij besloot weg te trekken van Gods land en Zijn bescherming en weg te trekken van Zijn wil. 

Elimelech besloot zijn leven te laten leiden door wat hij zag in plaats van door geloof, en de consequenties waren fataal. 

We zien in dit verhaal dat het beter is om in het land van Gods wil te leven – zelfs wanneer je ervaart dat God je tot de orde roept en wanneer je ‘hongersnood’ ervaart – dan verlichting te zoeken buiten Zijn wil terwijl je Zijn correctie probeert te ontlopen.  

En we begrijpen het, niet waar? Als het lijkt alsof een ander land ons betere mogelijkheden biedt, een betere toekomst voor onze familie of als we verlichting zoeken van de ‘hongersnood’ in ons leven, worden we verleid om Gods beloofde land en Zijn voorziening te verlaten. 

We worden verleid om te leven zoals Elimelech: we leven gericht op wat we zien in plaats van op Wie we vertrouwen. 

Het land van het gemak en de overvloed is altijd verleidelijk als we moe en hongerig zijn en als we verlichting zoeken. 

Dus vanuit vriendschap wil ik je graag bemoedigen als je onlangs net als Elimelech verleid bent en als het ‘land’ waarin je leeft een hongersnood door lijkt te maken. Vertrouw op God. Blijf waar Hij je nu heeft gebracht en vertrouw op Hem om te voorzien in alles wat je nodig hebt. We zullen verderop in het eerste hoofdstuk van Ruth zien dat God er is voor Zijn geliefde kinderen. Hij komt hen te hulp… 
Proef en zie dat de HEERE goed is, welzalig de man die tot Hem de toevlucht neemt. – Psalm 34:9 
“God is aanwezig waar jij bent. Blijf waar je bent en houd standEr is altijd meer zegen in  het doen van Zijn wil dan er daarbuiten is. “ – Kelly Minter 

Laten we praten: Wat heb je geleerd over God toen je besloot om de ‘hongersnood’ niet te ontvluchten te wachten op Gods voorziening? Laat hieronder een berichtje achter om jezelf  voor te stellen en laat ons weten vanuit welke plaats je ons volgt. 

Heb God Groots Lief!


Uitdaging van week 1: 
Neem deze week een kaartje en schrijf op de ene kant welk gebied van jouw leven momenteel een ‘hongersnood’ doormaakt. Aan de andere kant schrijf je een vers dat gaat over het stellen van je vertrouwen in God. Neem de tijd om een aantal verzen op te zoeken, totdat je er een vindt die het beste bij jouw situatie past. Als je je week ingaat en je worstelt met die ‘hongersnood’ in je gedachten, lees dan het vers dat je hebt opgeschreven steeds weer en leg de situatie in Gods handen.  





VANDAAG begint week 1 van onze studie over RUTH. Pak iets te drinken, sla je bijbel open en laten we ons samen verheugen over de geweldige manier waarop God werkt in onze levens.  
Je kunt de studiegids over Ruth hier vinden of je kunt hem hier downloaden. 

Reacties

Een reactie posten