Doorgaan naar hoofdcontent

Verlies en Eenzaamheid


Verlies en eenzaamheid zijn altijd aanwezig in dit leven. Hoewel de deze week afsluiten wat betreft dit thema, blijft het in ons leven gewoon bestaan.

Ik heb verlies ervaren als tiener. Hoewel de donkere en drukkende wolken van verdriet, angst en wanhoop opgetrokken zijn, heeft het zijn littekens achtergelaten en, van tijd tot tijd, heeft het z’n effect op mijn volwassen leven.

Ook eenzaamheid is mij niet vreemd. Ik herinner me dat ik afgezet werd op een kostschool in Afrika en op het moment dat mijn familie wegreed, overviel de eenzaamheid mij. Als introvert persoon vond en vind ik het moeilijk om vrienden te maken, en toch hunkeren we ernaar om bij mensen te zijn. We hebben een God gegeven verlangen en gekend en geliefd te zijn, om ons waardevol en gewaardeerd te weten en erbij te horen.

Eenzaamheid en verlies kan een onderdeel zijn van ons leven voor een seizoen en soms voor vele seizoenen. We hoeven niet ver in de Psalmen te kijken om te zien hoe de auteurs hun eenzame, angstige, verwarde en vertwijfelde harten uitstorten. In Psalm 42 geeft David toe aan diep verdriet tot het punt waar zijn tranen het enige voedsel zijn wat hij heeft.

De Beknelling van de Wanhoop

Vanaf het moment dat de zonde in de wereld gekomen is door Adam en Eva, zijn de ervaringen van verlies en gebrokenheid een vast onderdeel geworden van het gebroken menselijke bestaan. Verlies van leven, verlies van een baan of financiën, verlies van onschuld en vertrouwen, verlies van vreugde en comfort.

Verlies een eenzaamheid brengen vreselijke gevoelens met zich mee. Ze lokken ons om dingen te doen die niet goed voor ons zijn en die niet tot Gods eer zijn. Velen van ons geven toe aan die gevoelens en we wentelen ons in verdriet en wanhoop; en weg is onze energie, onze discipline, onze motivatie en onze betrokkenheid.

Anderen doen enorm hun best om eenzaamheid en verlies te voorkomen. Misschien betekent dat dat je nooit een vriendje hebt gehad, of dat je altijd door mensen omgeven bent. Weer anderen liegen, stelen of manipuleren om iets te hebben of om aardig gevonden te worden.

De Vrijheid van Echte Hoop

Maar een van de lessen die we leren van David is dat hij zichzelf nooit in de armen van de wanhoop laat blijven. Hij komt altijd terug bij die ene waarheid die hem – en ons - vrij kan maken. Onze hoop is God! Altijd God!
Wat buigt u zich neer, mijn ziel,
en wat bent u onrustig in mij?
Hoop op God.

David spreekt in Psalm 42 twee keer tot zijn ziel. Hij vertelt zijn ziel om op God te hopen.

                Zijn geloof discussieert met zijn angsten, zijn hoop ruziet met zijn verdriet. – C.H. Spurgeon

Waarom? Omdat we alles kunnen verliezen dat bij deze aarde hoort, maar niets kunnen verliezen dat geestelijk is. Alles dat eeuwig is, is veilig. We kunnen onze ziel en onze redding niet kwijtraken, omdat we onze God niet kunnen verliezen. Daarom zijn Zijn liefde voor ons en Zijn trouw rotsvast. Omdat onze God alomtegenwoordig is, omringen Zijn troost en vriendelijkheid ons altijd. Zijn medeleven wankelt nooit en Zijn kracht is er om ons staande te houden en ons te dragen.

Gebrokenheid brengt verlies en eenzaamheid aan elk mens, niemand uitgezonderd. Maar zij die de naam van God aanroepen, zullen troost en wijsheid voor vandaag vinden en zij zullen kracht voor de dag van morgen krijgen. Dan zullen we de Heer prijzen en Zijn goddelijke vreugde ervaren.

Kijkend naar Jezus,

Jen

Vandaag ronden we week 1 van onze studie Gebroken en Verlost af! Pak iets lekkers om te drinken, sla je Bijbel open en laten we ons verheugen samen met de gebrokenen en verlosten van God.



Reacties