Doorgaan naar hoofdcontent

De Vreugde van Onze Redding


William Tyndale was een geleerde die de Bijbel vertaald heeft in een vroege vorm van modern Engels. Hij sprak zich uit over zijn standpunten en was bijzonder gepassioneerd over het goede nieuws van de boodschap.

Tyndale zei: “Evangelion (dat wij evangelie noemen) is een Grieks woord en betekent goede, vrolijke, blije en vreugdevolle berichten, die het hart van een mens blij maken en hem laten zingen, dansen en springen van vreugde.”

Hij geloofde dat de gratis genade en volledige vergeving die we van Christus krijgen de basis is van al onze vreugde en comfort. Het is de fundatie van onze vrede en tevredenheid. Het is wat onze harten blij zou moeten maken en onze gelaten vrolijk.

Hebben we dit soort vreugde?

Velen onder ons, inclusief ikzelf, zouden zeer overtuigd moeten zijn wanneer we overdenken wat Christus allemaal voor ons heeft gedaan en de toekomst die ons wacht. Toch gaan we klagend, ontevreden, ongelukkig en terneergeslagen door het leven.

Waar ter wereld moeten wij somber over te zijn?

Onze tegenwoordige vreugde
Iedereen van ons zal moeilijke dagen en lastige momenten tegenkomen. Zelfs nu kunnen we lijden om ons heen zien, zowel dichtbij en persoonlijk, als ver weg in andere landen. Zelfs in deze moeilijke omstandigheden maakt het werk van Jezus het mogelijk voor ons om vreugdevol te zijn. De vergeving die we in Jezus hebben, verzekert ons ervan dat God aan onze kant staat; dat Hij altijd met ons zal zijn, onder alle omstandigheid in het leven. Onze ziel is veilig, en hoewel we niet altijd het goede in onze duisternis kunnen zien, is ons beloofd dat alle momenten meewerken ten goede. God kan Zijn beloftes niet breken.

Onze toekomstige vreugde
De hoop van vreugde gaat verder dan deze wereld. Degenen die de gave van vergeving hebben, ontvangen tevens de gave van adoptie die komt bij een erfenis. We zullen, zonder schaduw van twijfel, oog in oog komen te staan met Jezus, en dat zal een glorieuze dag zijn! Onze vreugde zal dan compleet gemaakt worden. Alle moeilijkheden en zonden, al het lijden en alle rouw zullen er dan niet meer zijn! In plaats daarvan zal een vreugde komen die zo puur is, dat we ontzag zullen hebbe voor onze God en Hem aanbidden.

We moeten leren hoe we ons wat meer kunnen focussen op onze toekomst, omdat het impact zal hebben op de manier waarop we vandaag leven. Zelfs als ik denk dat mijn vermoeidheid meer is dan ik aankan, kan ik de dag doorkomen, wetende wat ik nu heb en in de toekomst zal onvangen.

Onder al het lijden en alle beproevingen hebben we een robuuste vreugde, omdat de straf voor onze zonden weg is gehaald en onze relatie met God perfect is hersteld.

Jezus is onze vreuge, maar we ervaren niet veel van deze vreugde als we het niet begrijpen. Hoe meer we begrijpen wat Jezus voor ons heeft gedaan en hoeveel we in Hem hebben, hoe vreugdevoller wij zullen zijn.

De religie van Christus is de religie van VREUGDE. Christus kwam om onze zonden weg te nemen, om de vloek van ons af te rollen, om onze ketenen te ontbinden, om onze gevangenis te openen, om onze schuld uit te wissen; in een woord, om ons vreugdeolie in plaats van rouw te geven, het lofgewaad in plaats van een kwijnende geest. Is dat geen vreugde? Waar kunnen we vreugde vinden, zo echt, zo diep, zo puur, zo blijvend? Ieder element van vreugde is er; diepe, opwindende, voldoenende, heiligende vreugde in het evangelie van Christus. – Octavius Winslow

Kijkend naar Jezus,
Jen



Reacties